Een bullbar is een constructie aan de voorkant van personenauto's (waaronder terreinwagens) en bestelwagens. Die constructie is oorspronkelijk bedoeld als bescherming tegen aanrijdingen met wilde dieren. In Nederland heeft de bullbar weinig nut. Wel is het zo dat de bullbar zorgt voor ernstig letsel bij het aanrijden van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers.

Er zijn nieuwe Europese regels per 25 mei 2007. De kern van deze nieuwe regelgeving is: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar. Bullbars behoren niet altijd tot de standaarduitrusting van een auto. Er zijn ook bullbars verkrijgbaar voor montage achteraf. Ook die moeten aan de strenge veiligheidseisen gaan voldoen. Een typegoedkeuring voor zo’n bullbar geldt alleen voor de automodellen waarop hij is getest.

Voor alle nieuwe auto’s met bullbar geldt dat zij alleen op kenteken mogen worden gezet als zij aan de nieuwe eisen voldoen. Bovendien is het vanaf die datum strafbaar om nieuwe auto’s met bullbar of afzonderlijke bullbars te verkopen die niet aan de nieuwe eisen voldoen.

Auto’s die na 31 december 2008 in het verkeer worden gebracht mogen alleen een bullbar hebben als die een EG-typegoedkeuringsmerk heeft dat hoort bij dat type auto. Volgens de nieuwe regels moeten bullbars voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3,5 ton voldoen aan testvereisten. Aangetoond moet worden dat zij dusdanig zijn ontworpen dat de veiligheid van voetgangers en fietsers wordt verbeterd en dat het aantal verwondingen wordt verminderd.

Voor nieuwe auto’s die na 24 november 2006 voor een typekeuring worden aangeboden gelden de strenge eisen al vanaf die datum.

Cookies

Wij gebruiken cookies om de website goed te laten werken en om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Met uw toestemming plaatsen we ook cookies van derden. Door op "Accepteren" te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van deze derden cookies. Klikt u op "Weigeren", dan worden deze cookies niet geplaatst.