De, vaak impopulaire, dienst Stadstoezicht heeft berekend dat slechts 1 op elke 2 auto's een plek kan krijgen in de binnenstad zonder deze stad te ontdoen van zijn stadsgezicht, zonder het plaatsen van miljoenen kostende (belasting)euro's aan parkeergarages en zonder afbreuk te doen aan het recht van bewoners en belanghebbenden....en vĂ³ila. De eerste grondslag voor een parkeerregulering is daar.

Een parkeerregulering invoeren in een stad betekent vaak het maken van keuzes. Wie mag wel en vooral wie mag niet op een bepaald moment op een bepaalde plek parkeren. Winkels moeten worden bevoorraad, mensen moeten met hun auto kunnen werken, winkeliers van vaak grote goederen (denk eens aan een tv of wasmachine) willen dat klanten deze zaken kunnen ophalen bij hun winkel...en zo heeft iedereen zijn eigen reden om op een bepaald moment op een bepaalde plek te staan met zijn auto.

De 4 genoemde verschillende soorten parkeren op een rijtje:

  • Parkeren klanten winkeliers
  • Parkeren bewoners
  • Laden/lossen van goederen
  • Uitzonderingen

Uiteraard willen winkels hun waar aan de man kunnen brengen. Voor de slager op de hoek betekent dit niet veel, immers voor de bewoner die het onsje worst, de biefstuk of het gebraden haantje komt halen is het over het algemeen goed toeven (eventueel op de fiets) in het autoluwe gebied. Electronicazaken die tv's verkopen van 60 cm in doorsnee hebben echter een groter probleem. Zij willen de klant niet alleen hebben om bij hen tv's te kijken, maar ook om te kopen, dat is immers onderdeel (het belangrijkste) van het hebben van een winkel. In de buurt van winkels is het dus zaak een aantal plaatsen te reserveren voor kortstondig gebruik. Duur tarief, maar voor dat kwartiertje of half uurtje geen probleem. TV kijken, kopen en inladen is goed te doen.

Bewoners in de binnenstad willen uiteraard ook een plek in de buurt. Hiermee is het "belanghebbenden" parkeren geboren. Plaatsen, ietsje verder weg, maar wel gereserveerd voor belanghebbenden (bewoners 's avonds en winkeliers overdag) die tegen een speciaal laag tarief (kostprijs) met een speciale vergunning kunnen parkeren op deze gereserveerde plaatsen. Door deze plaatsen overdag te "vergunnen" aan winkeliers en 's avonds aan bewoners wordt optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare plaatsen.

Winkels moeten worden bevoorraad. Dat is een feit waar niemand aan ontkomt. Het laden en/of lossen van goederen is een vaak zeer kortstondige snelle actie. Een enkele plaats hiervoor is voldoende.

Tot slot zullen er altijd uitzonderingen zijn en blijven. Een binnenstadbewoner die gaat verhuizen (de verhuiswagen), de fotograaf voor het huwelijk in het stadhuis, de hoogwerker van de glazenwaser en zo zijn er nog tal van andere voorbeelden. Deze laatste categorie is er een die altijd per geval zal worden beoordeeld en per geval kan en zal er een passende oplossing worden gezocht voor het "parkeerprobleem" Dit kan bijvoorbeeld met een beperkte ontheffing van een verkeersregel waarvoor.

Politiesites

Cookies

Wij gebruiken cookies om de website goed te laten werken en om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Met uw toestemming plaatsen we ook cookies van derden. Door op "Accepteren" te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van deze derden cookies. Klikt u op "Weigeren", dan worden deze cookies niet geplaatst.