Bij autodiefstal gaat het al lang niet meer om alleen maar dure, nieuwe auto’s. De belangstelling van het inbrekersgilde gaat steeds meer over naar de ‘middenklasser’ en de kleinere personenvoetuigen. Dat komt vooral doordat vrijwel alle nieuwe voertuigen tegenwoordig voorzien zijn van een startonderbreker.

 

diefstvan Momenteel is 85% van de gestolen personenvoertuigen ouder dan 3 jaar, dus startonderbrekers helpen.

In 1998 verdwenen in Nederland ruim 30.000 gekentekende voertuigen, voor het merendeel personenauto's.

Gelegenheidsdieven 

Zestig procent van de diefstallen is het werk van gelegenheidsdieven die voor eigen gebruik even een auto 'lenen'. De joyrider, de junk die haast heeft om zijn shot te halen, de discoganger die de bus heeft gemist, ze forceren een deur van een oude Opel Kadett en verbinden de contactdraden met elkaar. Een handige jongen rijdt binnen een minuut met de buit weg.

Professionele criminelen zijn verantwoordelijk voor de overige veertig procent van de gestolen auto's. Deze auto's blijven meestal zoek.

Bij zo'n tien procent van de verdwijningen sluiten dief en eigenaar een akkoord. De dief betaalt een fractie van de reële waarde voor de auto en brengt deze naar het buitenland. Na een paar dagen krijgt de 'bestolene' de sleutel en zijn papieren terug, doet valse aangifte en int het verzekeringsgeld - iedereen blij.

Wat kan een beroepsdief doen met een gestolen auto? Hij kan de auto exporteren, uit elkaar halen en de onderdelen verkopen, of een nieuwe identiteit geven.

  • De exportauto verlaat rijdend, met de boot en soms zelfs vliegend het land.
  • Veel gestolen auto's maken geen lange reis. In achteraf garages halen helers ze uit elkaar om de onderdelen te verkopen.
  • 'Omkatten', de auto een nieuwe identiteit geven, is de derde mogelijkheid om een gestolen auto te gelde te maken. De dief beschikt over een wrak of een schadeauto met papieren. Hij haalt het chassisnummer eruit en plaatst dat in een gestolen auto van hetzelfde merk. Het wrak is na de wisseltruc als nieuw en kan na keuring worden verkocht.

Startonderbreker

scmlogoEen startonderbreker is een elektronisch beveiligingssysteem dat het inbrekersgilde ervan moet weerhouden er met uw auto er vandoor te gaan. Een SCM/TNO goedgekeurde startonderbreker zorgt ervoor dat het elektrische systeem van uw auto automatisch op tenminste twee plaatsen wordt onderbroken nadat U de motor heeft uitgezet. Dit onderbreken gebeurt binnen een minuut.

Wilt U weer met de auto rijden kan dit alleen wanneer U de blokkering opheft. Afhankelijk van het systeem kan dit bijvoorbeeld met een codesleutel, een afstandsbediening of een pincode. De kracht van de startonderbreker ligt vooral in het feit, dat deze automatisch wordt ingeschakeld. U kunt het dus niet vergeten.

Elke auto kan worden voorzien van een startonderbreker. Na inbouw ontvangt U naast een certificaat een SCM/TNO sticker, die op de achterruit van uw auto wordt geplakt. Daar gaat op zich al een preventieve werking van uit. Een goedgekeurde startonderbreker kost tussen 100 en 200 euro, afhankelijk van merk/type auto en merk/type installatie.

Premiekorting 

Veel verzekeringsmaatschappijen bieden premiekorting wanneer U aan kunt tonen, dat de auto is voorzien van een startonderbreker. Uw eigen verzekeringstussenpersoon kan U daar meer over vertellen.

Mechanische beveiligingsmiddelen 

Naast elektronische beveiligingsmiddelen zijn er ook mechanische in de handel.

  • Het handremslot. Hiermee koppelt U de versnellingspook en de handrem met elkaar.
  • Het stuur-pedaalslot. Dit bestaat uit een afsluitbare stalen stang die stuur en rem-of koppelingspedaal met elkaar verbindt.
  • Wielklemmen. Hiermee blokkeert U de wielen.
  • Wielmoerbeveiliging. Siervelgen zijn zeer populair bij de Nederlandse autobezitter.... en dus ook bij het inbrekersgilde. Zij laten er regelmatig het oog op vallen de de volgende dag vindt U uw auto terug op blokken hout. U kunt dit voorkomen door elk wiel te voorzien van een speciale afsluitbare moer.
  • Kenteken etsen/graveren. Het etsen/graveren van het kenteken van de auto op de ruiten van de auto is ok een manier om het autodieven extra moeilijk te maken. Bij diefstal van de auto zal het gilde alle ruiten moeten vervangen om de auto te kunnen voorzien van een nieuw kenteken.

Met deze middelen maakt U het de inbrekersgilde wel moeilijker, maar U mag er niet van uitgaan, dat de auto hiermee goed beveiligd is. Gebleken is, dat het gilde niet echt terugdeinst voor een mechanische beveiliging. Deze is relatief snel uit te schakelen. Maar ja, het is altijd beter dan niets.

Tips 

  • Neem altijd de sleutel uit het contact als U uit de auto stapt, ook al parkeert U maar heel even op uw eigen oprit.
  • Maak er een gewoonte van om bij het verlaten van de auto het stuurwiel in het stuurslot te laten vallen.
  • Parkeer de voorwielen altijd richting de trottoirbanden.
  • Laat geen reservesleutels achter in uw auto.
  • Ga bij verkoop van uw auto altijd mee met de proefrit. Stap niet uit de auto, vanwege een "Ik hoor een rammeltje" van de potentiële koper.
  • Geef uw auto bij verkoop pas af wanneer alle zaken zijn geregeld:
     
    • Betaling
    • Overschrijving van het kenteken
    • Ontvangst van het officiële vrijwaringbewijs.