Ergernis
Mensen ergeren zich wezenloos aan deze bonnenschrijverij. De politie moet haar aandacht richten op de top-drie van ergernissen van automobilisten: linksplakkers, bumperklevers en zachtrijders'', stelt De Krom naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf van zondag./p>
Vorig jaar werd ruim een half miljard aan verkeersovertredingen beboet. ,,Ongeveer 65 procent daarvan slaat op snelheidsoverheidstredingen onder de 10 kilometer.'' Daar komt volgend jaar 90 miljoen bij waarmee het kabinet gratis schoolboeken in het voortgezet onderwijs wil financieren. ,,Dat hebben wij niet verzonnen'', aldus de VVD'er.
Hoeveel inkomsten het Rijk zou derven, weet hij niet precies. ,,Maar de dekking komt wel, als ik maar eerst een Kamermeerderheid heb.''
Verkeersdoden
Hij is niet bang voor meer ongelukken als er harder mag worden gereden op de snelweg. ,,In Duitsland en Frankrijk mag op de snelweg 130 kilometer worden gereden. De meeste slachtoffers vallen trouwens op provinciale en andere wegen: 15 procent van de verkeersdoden en 9 procent van de gewonden valt op de snelweg.''
Net als de SP zal de VVD zich in het debat dat dinsdag begint, verder keren tegen de plannen voor invoering van een kilometerheffing vanaf 2011. Het kabinet werd het vrijdag daarover eens. Als eerste komen de vrachtauto's aan de beurt, vanaf 2012 volgen de personenauto's. De Krom vindt dat discriminerend. ,,Ik denk verder dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat dit project niet aan kan. Zie de niet opgeloste problemen met de OV-chipkaart en de HSL-Zuid .''
Openbaar vervoer
De SP wil niet aan een heffing zolang menig automobilist geen alternatief zoals beter openbaar vervoer heeft. Kamerlid Emile Roemer zal verder pleiten voor een landelijk netwerk van snelle bussen tussen de plaatsen waar geen treinen rijden. De regering zou het initiatief moeten nemen, omdat er geen nationale vervoersbedrijven meer zijn.