aangifte van doorrijden na ongeval

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

RK
Infopolitie Gast
Geslacht: Geen opgegeven

aangifte van doorrijden na ongeval

Berichtdoor RK » 27 Jun 2005 15:18

Beste mensen,

Gisteren is mijn (geparkeerde) voertuig op een evenement (Automaxx Summer Edition te Walibi Flevoland) door een "golfkarretje" van de (ingehuurde) catering aangereden.
Zelf was ik niet bij dit ongeval aanwezig.
Toen ik enige momenten na het ongeval aankwam op de plaats van het ongeval, was de dader niet aanwezig.
Door diverse getuigen werd mij verteld wat er had plaatsgevonden. Tijdens het achteruit rijden met het golfkarretje heeft de dader mijn voorkant beschadigd, waarna de dader snel weg reed. Hierop zijn diverse getuigen achter de dader aangegaan en hebben zijn gegevens achterhaald.

Ik ben vervolgens naar de organisatie van het evenement gestapt om verhaal te halen. Hier hebben zij mijn gegevens genoteerd en enkele gegevens van de verantwoordelijke van de catering verstrekt.
Enige tijd later zijn de dader en zijn leidinggevende zich komen melden bij mij om de schade op te nemen.

Mijn vraag is nu of ik toch aangifte moet doen van "doorrijden na een ongeval" aangezien de dader in eerste instantie de plaats van het ongeval ontvluchtte.
Zo ja, binnen welke termijn moet deze aangifte geschieden en bij welk bureau?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Berichtdoor gvdbor » 27 Jun 2005 15:28

Feitelijk zou je aangifte kunnen doen.

De kans dat het tot vervolging zal leiden zal minimaal zijn (is mijn ervaring althans)

Bij een aanrijding zijn twee zaken aan de orde:

de strafrechtelijke kant en de civiele kant.

De strafrechtelijke kant behelst de strafvervolging voor het feit.
de civielrechtelijke kant gaat over de schadeafhandeling.

Voor jou is interessant de civielrechtelijke kant van het verhaal. Jouw schade moet geregeld worden. Inmiddels heb je contact met de veroorzaker en ik begrijp uit je verhaal dat de schade dus geregeld gaat worden.
De strafrechtelijke kant zou slechts tot gevolg hebben dat de veroorzaker een bekeuring zou kunnen krijgen voor het verlaten plaats ongeval. Daarmee is niet automatisch de schade geregeld.
Het brengt wel met zich mee dat je bij de politie aangifte zult moeten gaan doen, dat je een heel systeem in werking gaat zetten. De politie waar je aangifte doet zal hun aangifte doorsturen naar de politie in polder (ik dacht Biddinghuizen) Die zal het verder oppakken, maar zoals gezegd dat gaat verder buiten jou om. Zelf wordt je daar dus niet wijzer van.

O ja,

die golfkarretjes waren trouwens niet van de catering maar van de security.

RK
Infopolitie Gast

Berichtdoor RK » 27 Jun 2005 15:53

gvdbor schreef:Voor jou is interessant de civielrechtelijke kant van het verhaal. Jouw schade moet geregeld worden. Inmiddels heb je contact met de veroorzaker en ik begrijp uit je verhaal dat de schade dus geregeld gaat worden.
De strafrechtelijke kant zou slechts tot gevolg hebben dat de veroorzaker een bekeuring zou kunnen krijgen voor het verlaten plaats ongeval. Daarmee is niet automatisch de schade geregeld.
Het brengt wel met zich mee dat je bij de politie aangifte zult moeten gaan doen, dat je een heel systeem in werking gaat zetten. De politie waar je aangifte doet zal hun aangifte doorsturen naar de politie in polder (ik dacht Biddinghuizen) Die zal het verder oppakken, maar zoals gezegd dat gaat verder buiten jou om. Zelf wordt je daar dus niet wijzer van.

Jammer dat ik helemaal naar Biddinghuizen moet om aangifte te doen :( Is weer een aardig stukje rijden voor mij. En dat met die benzineprijzen tegenwoordig.
Maar ik begrijp uit je verhaal dat het eigenlijk ook geen zin heeft om aangifte te doen. :(
Ik ben gewoon zo kwaad dat ik de dader wel zou kunnen :schieten: (in gedachten dan he ;))

Verder is het altijd nog maar de vraag of de schade wel in z'n geheel vergoed wordt.
Er is geen schadeformulier opgemaakt en ik heb alleen de gegevens van de verantwoordelijke en zijn toezegging dat het goed geregeld wordt.
Vandaag heb ik maar gelijk m'n verzekering gebeld en rechtsbijstand ingeschakeld.

gvdbor schreef:O ja,

die golfkarretjes waren trouwens niet van de catering maar van de security.

Ik begrijp dat jij er ook bent geweest ;)
Maar dit golfkarretje was volgens mij niet van de beveiliging hoor. Deze werd gebruikt voor het aanvullen van de voorraden van de stands.

Gast
Infopolitie Gast

Berichtdoor Gast » 27 Jun 2005 15:57

RK schreef:Jammer dat ik helemaal naar Biddinghuizen moet om aangifte te doen :( Is weer een aardig stukje rijden voor mij. En dat met die benzineprijzen tegenwoordig.

Oeps, lezen is ook een kunst. Zie nu pas dat je schreef dat de politie waar ik aangifte doe Biddinghuizen op de hoogte brengt.
Stom van me. Maar het veranderd verder niet veel aan het feit dat het een bijna-nutteloze actie is :(

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Berichtdoor gvdbor » 27 Jun 2005 16:33

RK schreef:[
Jammer dat ik helemaal naar Biddinghuizen moet om aangifte te doen :( Is weer een aardig stukje rijden voor mij. En dat met die benzineprijzen tegenwoordig..

Lees wat ik schrijf: je hoeft niet naar biddinghuizen, de politie waar jij aangifte doet zal jouw aangifte doorsturen.

Terug naar “Archief Stel uw vraag als Gast”