auto ombouwen tot brommobiel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Buffoon
Infopolitie Gast
Geslacht: Geen opgegeven

auto ombouwen tot brommobiel

Berichtdoor Buffoon » 01 Mei 2005 13:02

Hallo,
Ik ben nu 15 jaar en ik woon 45 km van zwolle af. volgend schooljaar ga ik daar naar school. ik zat te denken dat ik daar wel met een brommobiel naartoe kon gaan ( als ik 16 ben geworden). Mijn vader vind zo'n klein ding niet veilig op de weg. Ik heb ook wel eens gehoort dat je een gewone personen auto omkan bouwen tot brommobiel. de 4de en 5de versnelling onbruikbaar maken en laten keuren.

Wie heeft zo's auto en wie weet of ik dit mag met mijn brommercertificaat.

Wat komt er allemaal nog meer bij kijken (verzekering, wegenbelasting)?????

Graag reageren als je er iets van weet.
B.V.D.

PS. het liefste geen afkortingen gebruiken of bepaalde instanties noemen

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Berichtdoor gvdbor » 01 Mei 2005 13:11

Nee, dat kan niet.

Ik denk dat jij bedoelt dat je van een voertuig een voertuig met beperkte snelheid kunt maken. De max. snelheid ligt dan op 25 km/u en niet op 45.
Ook moet die dan verzekerd zijn. Belastingplicht geldt er niet op.
er zijn nog wel meer dingen die er dan aan schorten, bijvoorbeeld de inrichting voor personenvervoer. Dat mag dus ook niet. Kortom een voertuig met beperkte snelheid is eigenlijk niet bestemd om te dienen als woon-werkverkeer. Het is meer een noodzakelijk kwaad.

CrashDuck
Infopolitie Gast

Berichtdoor CrashDuck » 08 Mei 2005 00:20

Niet om er een hele discussie van te maken, maar dit is eerder gezegd onder het mom 'gekeurd = gekeurd, je voertuig verandert niet'. Later werd (in een ander topic) dat antwoord weer ingetrokken door -volgens mij- Thijleo of Frans omdat er op dat moment al een aantal voertuigen omgekeurd waren van auto naar brommobiel/voertuig met beperkte snelheid o.i.d. en nu is dat weer veranderd ? Snelle wereld, daar bij de politie ;)

gelderblom
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jan
Leeftijd: 60

Berichtdoor gelderblom » 08 Mei 2005 13:13

Volgens art 1.1 m van het Voertuigreglement moet een vier wielige bromfiets een ledige massa hebben van minder dan 350 kg (massa batterijen niet meegerekend).
Brommobielen zijn vervaardigd van uiterst licht, maar sterk materiaal, om onder dat gewicht te blijven. Vandaar dat die dingen zo ontzettend duur zijn.
Om een personenauto om te bouwen naar brommobiel, zal dat voertuig zwaar aan de lijn moeten gaan doen. Dat zal waarschijnlijk niet lukken.
Daarnaast zal die 4 kW vermogen ook niet lukken.
Conclusie: onmogelijk

Niels
Infopolitie Gast

Berichtdoor Niels » 09 Mei 2005 17:13

Misschien ombouwen tot landbouwvoertuig?

Ik ken een transportbedrijf wat oude afgekeurde vrachtwagentrekkers ombouwt tot pendelvoertuigen met zo'n driehoekig landbouwbord er op, die gaan ook maar 25 of 40 km/u.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Leeftijd: 48

Berichtdoor zijlvaart67 » 09 Mei 2005 17:30

Dat mag inderdaad wel... Dan beperkt de snelheid zich inderdaad tot 25 km/h en mogen er ook geen personen mee worden vervoerd... :wink:

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor gvdbor » 09 Mei 2005 17:37

Niels schreef:Misschien ombouwen tot landbouwvoertuig?

Ik ken een transportbedrijf wat oude afgekeurde vrachtwagentrekkers ombouwt tot pendelvoertuigen met zo'n driehoekig landbouwbord er op, die gaan ook maar 25 of 40 km/u.

Volgens mij had ik dat al aangegeven.

Buffoon
Infopolitie Gast

Berichtdoor Buffoon » 09 Mei 2005 22:49

jongens,
Bedankt voor al jullie reacties. zo te zien is het dus een hele klus en eigenlijk onmogelijk om in een auto als 16 jarige 45 km/h te kunnen rijden. Jammer. Ik wil nu wel wat meer weten over dat landbouw voertuig. mag je een auto wel tot landbouw voertuig ombouwen en dan er 45km/h mee naar school rijden?????

Alvast bedankt voor je reactie

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Leeftijd: 48

Berichtdoor zijlvaart67 » 09 Mei 2005 22:54

Gaat niet werken, zoals Gijs al aangeeft...

Volledigheidshalve nog even de definitie:
motorrijtuig met beperkte snelheid: motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen;

De makkelijkste optie is om 'gewoon' met een tractor te gaan... :wink:

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Terug naar “Archief Stel uw vraag als Gast”