Brommer kopen en op naam zetten.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Bas1
Infopolitie Gast
Geslacht: Geen opgegeven

Brommer kopen en op naam zetten.

Berichtdoor Bas1 » 04 Aug 2009 15:01

Hallo,

Ik ben binnenkort van plan om een brommer te kopen om mee te crossen op afgesloten terrein deze brommer heeft echter een motor kenteken en die zou ik dus moeten overschrijven nu is het probleem dat ik 17 ben en nog niet van plan ben om een motor rijbewijs te halen.

Het liefst zou ik dus een brommer (met motor kenteken) kopen op mijn naam zetten en het kenteken laten schorsen.

Is dit mogelijk of moet ik dan echt een motor rijbewijs hebben? heb wel rijbewijs AM.

in ieder geval alvast bedankt.

roadtrain
Stamgast
Stamgast
Geslacht: Man

Re: Brommer kopen en op naam zetten.

Berichtdoor roadtrain » 04 Aug 2009 16:11

Of je koopt een brommer of je koopt een motor.......... volgens mij kan je wel een motor overschrijven met als legitimatie je ID of paspooort??

DiNozzo
Inventaris
Inventaris
Agent
Leeftijd: 27

Berichtdoor DiNozzo » 04 Aug 2009 16:14

Zolang u een geldig identiteitsbewijs + GBA uittreksel of rijbewijs kan overleggen mag u de motor op uw naam zetten. Daarbij is het voor het rijbewijs niet vereist dat die ook voor dat voertuig geld. Let wel op dat de motor, als deze geschorst is, ook echt niet op de weg mag komen. Ook niet een bospaadje etc.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Hilde12
Moderator
Moderator
Agent
EK2002_1evrouw
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 49

Berichtdoor Hilde12 » 04 Aug 2009 16:22

Een voertuig kopen
Als u een voertuig koopt, moet u als nieuwe eigenaar het kentekenbewijs zelf op uw naam laten overschrijven. Iemand anders kan dit niet voor u doen. Voor het overschrijven van een kentekenbewijs moet u tenminste 18 jaar zijn en in Nederland wonen.
Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor kunt u zich legitimeren met een origineel geldig Nederlands rijbewijs
of geldig Nederlands paspoort + een recent afschrift van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente (GBA).

Bron RDW

Je moet dus wel 18 zijn om de motor op je naam te krijgen.
Dit geldt trouwens alleen voor de tenaamstelling, verzekering is een ander verhaal.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Bas1
Infopolitie Gast

Berichtdoor Bas1 » 04 Aug 2009 22:40

Sorry misschien een beetje onduidelijk van me ik wilde een 125cc brommer kopen en die is volgens de wet een motor :P

Maar als ik het goed begrijp kan ik hem niet op mijn naam zetten omdat ik 17 ben maar zodra ik 18 word kan dat wel ook al heb ik alleen rijbewijs AM (scooter certificaat).

En wilde niet door het bos met dat ding crossen gewoon op afgesloten terrein gaan crossen en me kenteken en die zooi netjes thuis leggen en als het me bevalt eventueel echt aan motorcross gaan doen.

En toen ik mijn scooter ging overschrijven had die man het erover dat een rijbewijs niet nodig was maar ze het liever wel hebben en toen ik mijn 2e scooter kocht kon ik hem niet overschrijven met ID was wel in een ander dorpje :P

Dus denk dat het met motor ook zo is het licht eraan waar je hem wil overschrijven 1 doet het wel ander niet.

En hilde12 ik snap het stukje niet helemaal er staat een voertuig kopen, scooter is ook een voertuig en er staat in het stukje ''Voor het overschrijven van een kentekenbewijs moet u tenminste 18 jaar zijn'' Hoe zit dat dan? of bedoelen ze specific een motor maar waarom zetten ze er dan bij een 'voertuig' of begrijp ik het stukje verkeerd? :oops:

in ieder geval bedankt voor jullie reacties :D

roadtrain
Stamgast
Stamgast

Berichtdoor roadtrain » 04 Aug 2009 23:16

Sorry misschien een beetje onduidelijk van me ik wilde een 125cc brommer kopen en die is volgens de wet een motor

Het is dus een brommer....... die moet jij dus op jouw naam kunnen zetten als 17 jarige.

En op het postkantoor/agentschap moeten ze zich aan regels houden voor het overschrijven en die zijn dus in heel Nederland hetzelfde.

Guido
Moderator
Moderator
Agent
Mentor
Roepnaam: toffe gast
Leeftijd: 31

Berichtdoor Guido » 04 Aug 2009 23:18

roadtrain schreef:
Sorry misschien een beetje onduidelijk van me ik wilde een 125cc brommer kopen en die is volgens de wet een motor

Het is dus een brommer....... die moet jij dus op jouw naam kunnen zetten als 17 jarige.

En op het postkantoor/agentschap moeten ze zich aan regels houden voor het overschrijven en die zijn dus in heel Nederland hetzelfde.

een brommer is 50CC, dat is geregeld in de wet, daarboven is het dus geen brommer.

roadtrain
Stamgast
Stamgast

Berichtdoor roadtrain » 05 Aug 2009 00:12

een brommer is 50CC, dat is geregeld in de wet, daarboven is het dus geen brommer.

Volgens mij blijft het op kenteken een brommer en zou deze dus overgeschreven moeten kunnen worden door TS...... (dat is de vraag).

Dat de brommer ''omgebouwd'' is en daardoor niet meer aan de eisen voldoet............is een ander verhaal.

Of het is een brommer die omgebouwd en (goed)gekeurd is door rdw en dus een legale motor is geworden?

DiNozzo
Inventaris
Inventaris
Agent
Leeftijd: 27

Berichtdoor DiNozzo » 05 Aug 2009 00:42

als het motorblok meer dan 50cc heeft kan het nooit meer een brommer zijn. TS schrijft ook over een motorkenteken. Dat hij het nog een brommer noemt heeft niets te maken met het kenteken in dit geval.
Goed lezen!
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Hilde12
Moderator
Moderator
Agent
EK2002_1evrouw
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 49

Berichtdoor Hilde12 » 05 Aug 2009 11:40

Bas1 schreef:En hilde12 ik snap het stukje niet helemaal er staat een voertuig kopen, scooter is ook een voertuig en er staat in het stukje ''Voor het overschrijven van een kentekenbewijs moet u tenminste 18 jaar zijn'' Hoe zit dat dan? of bedoelen ze specific een motor maar waarom zetten ze er dan bij een 'voertuig' of begrijp ik het stukje verkeerd? :oops:

Het gaat hier over motoren en auto's.

Voor het overschrijven van een brommer (dus max 50CC) is de minimale leeftijd 16.
Overschrijven alleen met een ID kan niet. Dan moet je een GBA-uittreksel erbij hebben van maximaal 3 maanden oud. Dus als ze op het postkantoor hebben gezegd dat overschrijven met ID niet kan, dan klopte dit wel.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Bas1
Infopolitie Gast

Berichtdoor Bas1 » 05 Aug 2009 22:43

Oke bedankt voor jullie reacties

bij het enne postkantoor kon ik hem met alleen id overschrijven zijden ze andere niet.

Maar nog ff een vraagje als ik nou een vastloper krijg met me scooter en laat hem ff ietsjes uithonen ofzo dan word de cilinder inhoud groter (heb ik ooit gehad met een oude 49cc cilinder)

maar als ik dat met een originele 50cc cilinder laat doen en hij word 50,1cc rij ik op een motor???
Want een brommer kan nooit meer dan 50cc is net gezegd.

In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu weet nu hoe en wat.

ThunderSTreak
Blijvertje
Blijvertje
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Voorbeeldburger
Leeftijd: 56

Berichtdoor ThunderSTreak » 06 Aug 2009 10:56

Bas1 schreef:Oke bedankt voor jullie reacties

bij het enne postkantoor kon ik hem met alleen id overschrijven zijden ze andere niet.

Maar nog ff een vraagje als ik nou een vastloper krijg met me scooter en laat hem ff ietsjes uithonen ofzo dan word de cilinder inhoud groter (heb ik ooit gehad met een oude 49cc cilinder)

maar als ik dat met een originele 50cc cilinder laat doen en hij word 50,1cc rij ik op een motor???
Want een brommer kan nooit meer dan 50cc is net gezegd.

In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu weet nu hoe en wat.

Op papier blijft dat gewoon een 50 cc brommer.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Terug naar “Archief Stel uw vraag als Gast”