Verkeersbord E4 (P9 met een pijl)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

DeKlos
Infopolitie Gast
Geslacht: Geen opgegeven

Verkeersbord E4 (P9 met een pijl)

Berichtdoor DeKlos » 17 Apr 2009 02:14

Aan het begin van de straat staat een parkeerbord E4 met een verticale naar boven gerichte pijl direct onder de P (zgn aanverwante bord P9). Ongeveer 60 meter na dat bord bevinden zich aan de rechterkant 2 parkeerhavens met ieder 10 parkeervakken. Na deze 2 parkeerhavens volgt een strook van ook ongeveer 60 meter met gele belijning op de stoep, waarachter vervolgens een grotere parkeerhaven met parkeervakken volgt.

Wat betekent hier nu het E4 bord met de pijl en moet daar niet een onderbord op met bijv. "na 60 meter"?
Mag ik nu wel of niet parkeren langs de stoep (zonder gele belijning) vlak na dit bord op de eerste 60 meter vóór de 2 parkeerhavens?
Zo niet, waarom wordt er verderop wel met gele belijning gewerkt en niet direct na het E4 bord. Het lijkt mij dan inconsequent gebruik van verkeerstekens. Ook geeft de pijl niet duidelijk aan wat er mee bedoeld wordt.

Ik heb hiervoor namelijk een boete ontvangen met Feitcode:m R 397 j: Als bestuurder een voertuig parkeren op een parkeergelegenheid (borden E4 t/m E13), buiten de aangegeven parkeervakken. Hierop zou dan artikel 24 lid 4 van toepassing moeten zijn (RVV 90)

Graag uw reacties hierop en of eventueel bezwaar kans van slagen zou hebben

Flik
Inventaris
Inventaris
Aspirant
Geslacht: Man
Leeftijd: 39

Re: Verkeersbord E4 (P9 met een pijl)

Berichtdoor Flik » 17 Apr 2009 02:30

Wetstekst
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Hoofdstuk II Verkeersregels
§ 10. Parkeren
Artikel 24

...
4. Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E 4 tot en met E 13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.

De pijl op het onderbord geeft de richting aan, waar u de parkeervakken kunt vinden.
Er hoeft verder geen gele streep op de stoeprand te worden aangebracht. Dat dit verderop toch gedaan is, is enkel als extra verduidelijking.

DeKlos
Infopolitie Gast

Berichtdoor DeKlos » 17 Apr 2009 03:14

Die zgn. extra verduidelijking van de gele streep verderop schept nu juist verwarring omdat het suggereert dat je daar in ieder geval niet mag parkeren en daar waar de gele strepen ontbreken wel. Laat ze dan overal weg of, maar niet half wel en half niet.
Ook suggereert naar mijn idee de P met de pijl dat het parkeren in de vakken pas geldt waar het gedeelte met de parkeervakken begint.
Al met al roept naar mijn idee de huidige situatie aldaar dus nu al zoveel twijfel op (en met mij vele andere heb ik gemerkt) dat de aanwijzingen per definitie al niet voldoende zijn. Verkeersborden en belijning mogen toch geen twijfel oproepen?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Leeftijd: 48

Berichtdoor zijlvaart67 » 17 Apr 2009 07:53

Nee, en als ik het zo lees is het inderdaad een onduidelijke verkeerssituatie... Nu wordt, in mijn ogen, geopperd dat in de onmiddellijke nabijheid vanhet bord wél geparkeerd mag worden...en dat kan een juiste conclusie zijn. Iets dat wellicht ook de intentie is van de gemeente als men de uitvoeringsvoorschriften van het BABW' er op naslaat. Het kan dus zomaar zo zijn dat u nooit en te nimmer bekeurd had mogen worden, maar dan moet wel duidelijk zijn over welk bord we het exact hebben...

2. Toepassing bord E4

Bord E4 wordt gebruikt voor het aanduiden van een parkeergelegenheid. Bord E4 wordt evenwijdig aan de wegas geplaatst.Voor het aangeven van parkeergelegenheid bestemd voor een voertuigcategorie of een groep voertuigen, wordt bord E8 aanbevolen. Bord E4 wordt toegepast bij parkeerterreinen, alsmede bij parkeergelegenheden die zonder bord niet tijdig waarneembaar zijn, zoals parkeerhavens langs bijvoorbeeld een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Wanneer op bord E4 pijlaanduidingen voorkomen (bijvoorbeeld BW201lb t/m BW201b), wordt bord E4 beschouwd als informatiebord in de zin van de borden in hoofdstuk K van bijlage 1 van het RVV 1990. Met het plaatsen van bord E8b staat de wegbeheerder toe dat gedeeltelijk op het trottoir mag worden geparkeerd. Dit zou alleen mogen worden toegestaan bij relatief brede trottoirs en een smalle rijbaan.

In artikel 24 van het RVV 1990 is onder meer bepaald, dat de bestuurder op een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E13, dat is voorzien van parkeervakken, zijn voertuig slechts in die vakken mag parkeren. Het gebruik van de tekst "uitsluitend in de vakken" op een onderbord is daarmee overbodig.

3. Onderborden (nadere uitleg)

Een onderbord "500 m" (onderbord OB401-500) geeft aan dat een parkeergelegenheid zich op de aangeduide afstand bevindt. Door middel van een onderbord met één of twee pijlen in de richting kan het weggedeelte waar het parkeren is toegestaan (pijlsymbool naar rechts, naar links of naar rechts en links; onderborden OB501l of OB502). De parkeergelegenheid op dit weggedeelte moet fysiek duidelijk herkenbaar zijn. Het onderbord wordt evenwijdig aan de wegas aangebracht. Wanneer het begin of einde van het verbod met een zijweg, samenvalt kan het onderbord achterwege blijven.

De hele 'routing' van uw bezwaar hoeven we nog niet uit te leggen, maar mocht u echter een mooi en gedegen bezwaarschrift indienen, wees dan evengoed niet onder de indruk van een eventuele afwijzing van uw beroep door een Officier van Justitie... Gewoon uw zaak doorzetten tot aan de rechtbank.

Ps: Bord E9 lijkt me een onjuiste benaming aangezien het niet over 'vergunninghouders' gaat...

Hopelijk treft u bijgaand 'informatiebord' aan:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

DeKLos
Infopolitie Gast

Berichtdoor DeKLos » 17 Apr 2009 16:21

Bedankt voor deze toelichting.
Het bord in de bijlage is inderdaad het bord wat ik bedoel. Deze staat aan de rechterkant iets voorbij het begin van de weg op de stoep. Verder zijn er geen onderborden of andere borden aanwezig.

Begrijp ik goed dat ik na een eventuele afwijzing opnieuw bezwaar moet indienen maar dan bij de rechtbank? Hoe zit het in dat geval met eventuele proceskosten? Als ik de zaak mocht veliezen komen die dan voor mijn eigen rekening en over wat voor bedragen gaat het dan?
Het gaat hier uiteindelijk maar om een boetebedrag van 60 Euro natuurlijk. Mijn bezwaargang is wat dat betreft principieel en bedoeld om een naar mijn mening onduidelijke situatie aan de kaak te stellen maar niet tegen elke prijs ;-)

koopman
Stamgast
Stamgast
BOA
Roepnaam: Ome Cor
Twitter: @boabodegraven
Leeftijd: 66

Berichtdoor koopman » 17 Apr 2009 18:08

Zijlvaart, hoezo onduidelijkheid.
Je zou het ook kunnen noemen dat veel automobilisten zoals TS niet weet waar je mag parkeren voorbij bord E4.
Vandaar dat er een gele streep getrokken wordt.
Ook TS heeft zijn voertuig toch langs het trottoirband geparkeerd, inplaats van de aanwezige parkeervakken.
Met vriendelijke groet,

Cor

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Berichtdoor zijlvaart67 » 17 Apr 2009 20:24

Nou, de situatie lijkt me vrij onduidelijk... Zelfs voor mensen die zich met 'verkeersregels' ed bezighouden. Al is het hier goed dichtgetimmerd, onduidelijk blijf ik het vinden...

Als een burger al weet dat een bord 'P' betekent dat je niet overal mag parkeren, vindt ik 't knap als diezelfde burger ook nogeens beseft dat indien er in dit bord een pijl is aangebracht, het bord helemaal geen rechtskracht meer heeft en gedegradeerd wordt tot 'wegwijzer'...

Eerlijk is eerlijk, ik wist 't niet...

Dat de wetgever dit goed beseft en met gele strepen gaat werken is prima, maar al met al vind ik dergelijke borden, zeker tot gisteren, verwarrend... en nu nog als ik er goed over nadenk... want een pijl op een 'echt onderbord' heeft opeens wél weer rechtskracht...

Leg 't maar uit. Ik gok zo dat de gemiddelde handhaver nog moeite met het goede antwoord heeft (anders zat er ook geen bon onder de voorruit)... :wink:

Krav Maga

Henk75
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor Henk75 » 17 Apr 2009 23:46

Kleine mogelijkheid met de gele streep is nog dat het een doorgetrokken gele streep en dus een stopverbod is.

Daarnaast denk ik (maar daar is mijn kennis wel minder over) dat de wegbeheerder het bord 60 m voor de parkeerhavens heeft geplaatst om te voorkomen dat er auto's tussen het bord en de parkeerhavens worden geparkeerd (er vanuitgaande dat dit een rechtsgeldig bord zou zijn).

DeKLos
Infopolitie Gast

Berichtdoor DeKLos » 22 Apr 2009 16:11

Ik heb begrepen dat het P bord met een wit onderbord waarop staat "parkeren in de vakken" een tijd geleden is vervallen. De burger moet nu als vanzelfsprekend weten dat alleen een P die aanduiding al inhoudt, zoals iedere burger de wet behoort te kennen.
Maar in dit geval is het dus een P met een pijl erin. Betekent dat nu dat ik wel in mijn gelijk sta mbt het parkeren langs de stoep vlak na dit bord en voor de eerste 2 parkeerhavens? Overigens is een deel van het trottoir na de eerste 2 parkeerhavens ook gedeeltijk afgezet met oranje kunststof paatjes in de weg zodat je er ook echt niet kan parkeren, na die paaltjes wordt de stoep met doorbroken gele belijning voortgezet tot aan de grote parkeerhaven aan het eind van de straat. Verder is er ook nog een aantal rood-witte wegafzettingsborden met rood-wit politielint ertussen geplaatst langs de parkeervakken van de eerste 2 parkeerhavens (wellicht om te voorkomen dat men daar gaat parkeren vlak naast de parkeervakken op de weg).

Verder, begrijp ik nu goed dat het P bord met de pijl erin een andere rechtsgeldigheid heeft dan het gewone P bord, en in welke zin dan?

Concreet mijn vraag is nu dus, heb ik enige kans op succes indien ik bezwaar maak?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Berichtdoor zijlvaart67 » 22 Apr 2009 16:34

Ik ga mijn antwoord nog een keer, nu minder juridisch, herhalen. Dat maakt dingen (hopelijk) duidelijker.

Een bord met uitsluitend een 'P' geeft een parkeergelegenheid aan waarbij meteen is geregeld dat er dan niet buiten een parkeervak mag worden geparkeerd.
Een bord met een 'P' en een pijl daaronder (niet een afzonderlijk wit onderbord!) geeft slechts de route naar een parkeergelegenheid aan en heeft verder geen juridische betekenis. Vanwege die pijl is het niets meer dan een informatiebord wat een rijrichting aangeeft, in de trant van: 'Snackbar Jansen, ga linksaf.'

Dit laatste 'P' bord houdt dus geen parkeerverbod oid in. Vandaar ook de gele streep achter het bord die dit wel nadrukkelijk regelt...

Als ik u openingspost nogeens lees, kan ik niet anders concluderen dan dat u onterecht bekeurd bent.

Krav Maga

DeKLos
Infopolitie Gast

Berichtdoor DeKLos » 22 Apr 2009 16:46

Niets teveel gezegd, dit is me nu volledig helder. Ik kan dus nu vrij kort in mijn bezwaarschrift zetten dat het feit waarvoor ik bekeurd ben ontrecht is vanwege het specifieke bord dat deze feitcode niet rechtvaardigt.

Dan toch nog even terugkomend op een eerdere vraag van mij welke nog niet beantwoord is: hoe zit het met de kosten van een evt rechtsgang?

In ieder geval bedankt.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Berichtdoor zijlvaart67 » 22 Apr 2009 17:12

Ja, dat wordt het volgende hoofdstuk.

De gang naar de rechter is in deze kosteloos.

Bij ontvangst van de acceptgiro wordt ook meteen aangegeven hoe u, binnen 6 weken, in bezwaar kunt gaan. U dient een brief te schrijven naar de Officier van Justitie in Utrecht. Bezwaarschriften worden, in eerste aanleg, uitsluitend daar behandeld. Overigens worden er aan het bezwaarschrift nog wat extra eisen gesteld, maar dat staat allemaal genoemd in de bijlage bij de acceptgiro.

Wees wel heel duidelijk in uw onderbouwing om te voorkomen dat u (nodeloos) bij de rechtbank moet verschijnen!

U ontvangt hierna een bevestiging van uw bezwaar en, enkele weken later, een beslissing van de OvJ. Krijgt u gelijk dan ontvangt u een nieuwe acceptgiro van €0,- en is de zaak afgedaan. Wordt u bezwaar afgewezen en kunt u zich hier niet in vinden, dan dient u dit aan te geven bij dezelfde Officier van Justitie. Op uw verzoek wordt de zaak dan aan de rechter voorgelegd en daarbij dient u een 'waarborgsom' (gelijk aan de boete) te voldoen.

Krijgt u gelijk van de rechter dan krijgt u dit bedrag weer retour. De boete zal ook nimmer hoger uitvallen.

Zoals gezegd, deze rechtsgang is geheel gratis. Gratis en soms 'gratis en voor niets', maar gratis in ieder geval.

Krav Maga

Terug naar “Archief Stel uw vraag als Gast”