Gijzeling bij schulden en openstaande boetes en Kessler

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Ikketje
Infopolitie Gast
Geslacht: Geen opgegeven

Gijzeling bij schulden en openstaande boetes en Kessler

Berichtdoor Ikketje » 01 Jan 2013 14:24

Een kennis van mij is de afgelopen 6 weken 2 keer van z'n bed gelicht door de politie en moest 2 x een week vast zitten. Hij heeft torenhoge schulden (tussen de 20.000 en 30.000 euro inmiddels vermoed ik, begonnen nadat hij een paar jaar terug is opgepakt voor het hebben van een hennepkwekerij en nog een ander delict waarvoor hij in totaal ruim een jaar heeft gezeten) en daarnaast heeft hij openstaande boetes. Net toen hij eindelijk een uitkering had aangevraagd werd deze weer stop gezet in verband met de gijzeling. Hij had studiefi totdat hij na de zomer begon met een opleiding van 1 ochtend per week.. Sindsdien heeft hij helemaal geen inkomen. Hij zit niet in de schuldsanering. Hij woont via de Kessler stichting en krijgt (van hun?) 20 euro per week om van rond te komen.

Is het waarschijnlijk dat de gijzeling puur vanwege de openstaande boetes is en niet vanwege de andere schulden? Is het waarschijnlijk dat hij vaker opgepakt gaat worden zolang de openstaande boetes niet worden voldaan? Is er een soort standaard verloop bij het niet voldoen van de boetes? Misschien moet hij de volgende keer langer vastzitten? Hij heeft geen rooie cent, dus ik neem aan dat het onmogelijk is voor hem om die boetes te voldoen.

De andere schulden worden natuurlijk alleen maar hoger en hoger zolang hij niet de schuldsanering in gaat. Kan hij daarvoor ook opgepakt worden? Hij heeft altijd stapels post van deurwaarders etc. en die geeft hij vervolgens aan zijn begeleider van de Kessler stichting, maar zolang hij geen inkomen heeft wordt er waarschijnlijk niks afgelost. Jaja, hij heeft er echt een puinhoop van gemaakt.

Wat ik eigenlijk niet weet is of hij huur etc. moet betalen aan die Kessler stichting. Lijkt mij toch van wel? Maar hoe kan dat zonder inkomen? Of is hij bij hun ook nog een schuld aan het opbouwen? Hij heeft wel eens gezegd dat hij ze 400 euro per maand moet betalen voor huur en diensten, maar ik weet niet of hij de waarheid sprak.. Van wat betaalt hij ze 400 euro per maand als hij totaal geen inkomen heeft?

Hij is zelf niet heel erg goed in contact met instanties of uberhaupt in het oplossen van problemen, dus ik wil proberen hem wat te helpen. De Kessler stichting adviseerde hem vorig jaar om 1 dag per week naar school te gaan (wat hij dus nu doet, soms, lol) maar dan kon hij niet zijn studiefii behouden en ook geen uitkering aanvragen (?) en dus ook niet in de schuldsanering ?). Ik adviseerde hem om te gaan werken (of evt. een uitkering aan te vragen) en daarnaast in de avonduren te studeren en linearecta de schuldsanering in te gaan. Mijn advies lijkt me beter dan dat van de Kessler stichting??

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties!

Bim
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Bim
Geslacht: Man
Leeftijd: 53

Re: Gijzeling bij schulden en openstaande boetes en Kessler

Berichtdoor Bim » 01 Jan 2013 17:37

Ikketje schreef:
1)Is het waarschijnlijk dat de gijzeling puur vanwege de openstaande boetes is en niet vanwege de andere schulden?
2)het waarschijnlijk dat hij vaker opgepakt gaat worden zolang de openstaande boetes niet worden voldaan?
3)Is er een soort standaard verloop bij het niet voldoen van de boetes?
4)Misschien moet hij de volgende keer langer vastzitten?

ad1: Gijzeling is een dwangmiddel om de betrokkene er toe te bewegen zijn openstaande boete(s) te betalen; dit is telkens voor 7 dagen. Ik neem aan dat je vriend geen rijbewijs of auto (ter beschikking) heeft? Want ook daarop kunnen dwangmiddelen (om dezelfde reden) worden toegepast. Deze maatregelen heffen de originele straf niet op, dus na 7 dagen gijzeling blijft de boete (het te betalen bedrag) gewoon open staan.
ad2: Dat is heel waarschijnlijk. Wordt hij weer gecontroleerd, dan is hij weer aan de beurt.
ad3: Jawel, want voordat dwangmiddelen worden opgelegd, is er al het nodige gebeurd. Je vriend heeft al eerder kansen gehad te betalen.
ad4: Op den duur zal de OVJ een arrestatiebevel geven, om vervangende hechtenis ten uitvoer te leggen (dat is dus gewoon een aantal dagen zitten).

Misschien moet je vriend eens een belletje plegen met het CJIB, om eens te polsen of er een betalingsregeling mogelijk is ... nee heb je en ja ... (?)

Verdere schulden (bv jegens andere weedkwekers) vallen onder het zgn civiele recht. Dat regelt men vaak onderling. Hiervan kennen we de zgn "afrekeningen".
Pas als er dan is afgerekend, wordt het weer strafrecht ...

Mafkees
Lid
Lid
Agent
Leeftijd: 31

Berichtdoor Mafkees » 01 Jan 2013 20:07

Bim schreef:ad4: Op den duur zal de OVJ een arrestatiebevel geven, om vervangende hechtenis ten uitvoer te leggen (dat is dus gewoon een aantal dagen zitten).

Sinds wanneer worden mulder gedraging "op den duur" omgezet tot vervangende hechtenis?
Ik heb nog nooit gehoord dat een gijzeling opeens wordt omgezet in vervangende hechtenis.

Naar mijn weten blijft de gijzeling openstaan totdat de boete betaald word.

Bim
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Bim
Leeftijd: 53

Berichtdoor Bim » 01 Jan 2013 20:49

Nou , ........ ik moet zeggen, daar was ik ook ff niet 100% zeker van.
Ook een mogelijkheid is beslag leggen op goederen of inkomen van betrokkene.
Ook niet leuk :D

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Leeftijd: 54

Berichtdoor SWAT » 01 Jan 2013 23:09

Mulders worden niet omgezet in arrestatiebevelen. De gijzeling is een dwangmiddel om de gegijzelde te bewegen alsnog te betalen. Is dit na de gijzeling niet gelukt dan zou in theorie opnieuw een incasso kunnen plaats vinden, of dit ook daadwerkelijk gebeurt betwijfel ik. Ik vermoed dat als na de gijzeling het geld nog niet binnen is de vordering als oninbaar wordt afgeboekt (waarmee de gijzeling toch een soort vervangende hechtenis is).

Als de kennis een hennepkwekerij heeft gehad is het niet ondenkbaar dat de rechter ook een vordering tot ontneming van het wederrechtelijk genoten voordeel toe heeft gewezen. Daarmee moet de veroordeelde de (geschatte) winst die hij heeft gemaakt afdragen aan de staat. kan hij dat niet dan zal hij een vervangende hechtenis moeten ondergaan.

Hoe dan ook het CJIB kan inzicht verschaffen in wat er allemaal nog loopt.

Het overigens goed mogelijk dat de kennis wel degelijk een uitkering krijgt doch dat deze door de Kesslerstichting wordt beheerd. De Stichting geeft immers geen gratis geld.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Terug naar “Archief Stel uw vraag als Gast”