stopverbod bij wegwerkzaamheden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Martijn B
Infopolitie Gast
Geslacht: Geen opgegeven

stopverbod bij wegwerkzaamheden

Berichtdoor Martijn B » 19 Mei 2011 09:32

Beste,

Gisteren om 21u00 heb ik een bekeuring ontvangen voor overtreding van een stopverbod terwijl ik in een parkeervak stond.
Het betreft een weg met op de rijbaan gemarkeerde parkeervakken. Normaal gezien is deze weg voor éénrichtingsverkeer.
Wegens werkzaamheden is er aan het begin van de straat een aantal tijdelijke borden geplaatst. Het betreft het bord F6, E2 en een groot geel onderbord met daarop de tekst: verkeerssituatie gewijzigd".
Mijn insziens betekent de plaatsing van deze tijdelijke borden niet dat automatisch ook de parkeervakken worden opgeheven. Het bord stopverbod E2 is volgens art. 65 lid 3 volgens mij dan ook niet rechtsgeldig op deze parkeervakken. In een eerder onderwerp op dit forum "stopverbod en onderwerpen"wordt vermeld dat wel een "verplaatsregeling"gebruikt zou kunnen worden.

Ben ik juist in mijn opvatting dat parkeervakken niet automatisch worden opgeheven werkzaamheden en dat ik onterecht een bekeuring heb gekregen?

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 54

Re: stopverbod bij wegwerkzaamheden

Berichtdoor SWAT » 19 Mei 2011 11:09

Bord E2 geldt, tenzij voorzien van het opschrift "zone", uitsluitend voor de zijde van de weg waar het geplaatst is en niet voor de voor parkeren bestemde weggedeelten.

Is het de bedoeling dat vanwege de werkzaamheden er niet geparkeerd wordt op de betreffende parkeergelegenheden dan had het bord E4 met daaronder vermeld de dagen en/of tijden dat er niet geparkeerd mag worden, geplaatst moeten worden.

Mijn advies is goede foto's van de situatie maken en in beroep gaan tegen de beschikking zodra u de giro van het CJIB ontvangt.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Martijn B.
Infopolitie Gast

Berichtdoor Martijn B. » 19 Mei 2011 14:58

Betse Swat,

dank voor de snelle reactie. Het ligt bij echter toch nog iets anders dan ik oorspronkelijk dacht. Wellicht was het late tijdstip schuld aan mijn wat vertroebelde waarneming.
Het oorspronkelijke bord E4 dat juist voor deze in de weg gemarkeerde parkeerhavens was geplaatst is verwijderd. Dit was mij niet opgevallen omdat ik de vroegere situatie gewend was en tevens de wegmarkeringen nog aanwezig zijn. Wat rest zijn dus de tijdelijke borden zijnde J29, E2, een bord J16 en het gele onderbord met "verkeerssituatie gewijzigd".

Misschien dat door het verwijderen van het bord E4 dat er oorspronkelijk stond de wegmarkeringen hun waarde en functie verliezen. Wie weet het of hangt het puur van de interpretatie van de verkeershandhaving af?

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Leeftijd: 42

Berichtdoor rai » 19 Mei 2011 16:28

SWAT schreef:Is het de bedoeling dat vanwege de werkzaamheden er niet geparkeerd wordt op de betreffende parkeergelegenheden dan had het bord E4 met daaronder vermeld de dagen en/of tijden dat er niet geparkeerd mag worden, geplaatst moeten worden.

Ben ik het niet mee eens.
Om het even theoretisch te benaderen.
Als je dit bord plaatst zoals jij schetst, wat overtreed iemand als hij gedurende de op het onderbord vermeldde tijdstip toch in een vak parkeert ???

Darrnaast is het in mij ogen een beetje kromme constructie door het achterliggende gebied aan te merken als parkeergelegeheid als tijdelijke maatregel, waar je vervolgs niet mag parkeren ???

Martijn B.
Infopolitie Gast

Berichtdoor Martijn B. » 19 Mei 2011 17:01

Met het opheffen van de parkeerhavens heeft de wegbeheerder gepoogd ruimte te creeeren voor het maken van een tweerichtingweg op een bestaande eenrichtingsweg. De parkeerhavens liggen gemarkeerd in het rechter gedeelte van de rijbaan door middel van gekleurde klinkers. Hierdoor is de effectief te gebruiken breedte van de weg toegenomen. Echter blijft de vraag: vervallen de nog steeds gemarkeerde parkeerplaatsen met het weghalen van bord E4 en tijdelijk plaatsen van bord E2 en J29.

Het betreft het Bellamypark in Vlissingen, het gedeelte van de weg juist voor de reptielenzoo Iguana (zie googlemaps) aan de westzijde.

Misschien helpt een foto, weet echter niet hoe deze hier te plaatsen (heb geen beschikking over een openbare server om ze op te plaatsen).

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent

Berichtdoor SWAT » 20 Mei 2011 11:32

rai schreef:
SWAT schreef:Is het de bedoeling dat vanwege de werkzaamheden er niet geparkeerd wordt op de betreffende parkeergelegenheden dan had het bord E4 met daaronder vermeld de dagen en/of tijden dat er niet geparkeerd mag worden, geplaatst moeten worden.

Ben ik het niet mee eens.
Om het even theoretisch te benaderen.
Als je dit bord plaatst zoals jij schetst, wat overtreed iemand als hij gedurende de op het onderbord vermeldde tijdstip toch in een vak parkeert ???

Darrnaast is het in mij ogen een beetje kromme constructie door het achterliggende gebied aan te merken als parkeergelegeheid als tijdelijke maatregel, waar je vervolgs niet mag parkeren ???

Rai,

Eerst even in je feitcodeboekje kijken....
Feit R 397 F "Op een parkeergelegenheid op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord verboden is".

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Leeftijd: 42

Berichtdoor rai » 20 Mei 2011 14:02

SWAT schreef:Rai,

Eerst even in je feitcodeboekje kijken....
Feit R 397 F "Op een parkeergelegenheid op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord verboden is".

Ja klopt.

Ik was even met mijn gedachte bij de door TS geschetste casus dat de tijdelijke verkeersmaatregelen 24 u per dag van kracht zijn, omdat de weg vanwege werkzaamheden tijdelijk is opengesteld voor verkeer van twee zijden en op deze wijze de weg "verbreed" is zodat verkeer van twee kanten geen hinder hebben van in de vakken geparkeert dtaande voertuigen.

Met bovenstaande gedachtegang is het m.i. niet correct indien de wegbeheerder dan een bord E4 plaatst met een onderbord "uitgezonderd van maandag t/m zondag van 00:00 uut tot 23.59 uur".

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent

Berichtdoor SWAT » 20 Mei 2011 22:20

Nee, dan kan je spreken over zinloze bebording en weginrichting. Parkeerplaatsen inrichten waar je feitelijk nooit mag parkeren. Het onderbord kan wel mits uitgebreid met een begin- en einddatum.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent

Berichtdoor SWAT » 20 Mei 2011 22:26

Martijn B. schreef:Met het opheffen van de parkeerhavens heeft de wegbeheerder gepoogd ruimte te creeeren voor het maken van een tweerichtingweg op een bestaande eenrichtingsweg. De parkeerhavens liggen gemarkeerd in het rechter gedeelte van de rijbaan door middel van gekleurde klinkers. Hierdoor is de effectief te gebruiken breedte van de weg toegenomen. Echter blijft de vraag: vervallen de nog steeds gemarkeerde parkeerplaatsen met het weghalen van bord E4 en tijdelijk plaatsen van bord E2 en J29.

Het betreft het Bellamypark in Vlissingen, het gedeelte van de weg juist voor de reptielenzoo Iguana (zie googlemaps) aan de westzijde.

Misschien helpt een foto, weet echter niet hoe deze hier te plaatsen (heb geen beschikking over een openbare server om ze op te plaatsen).

Ik heb op Google maps de situatie bekeken. Ter plaatse zijn middels witte klinkers parkeervakmarkeringen aangebracht en de weg ligt kennelijk binnen de bebouwde kom. Bord E4 lijkt mij in deze situatie ietwat teveel van het goed om aan te geven dat parkeren aldaar is toegestaan. Het weghalen van bord E4 maakt m.i. echter niet zondermeer duidelijk dat parkeren niet meer is toegestaan ook niet met bord E1 en E2. Zeker niet als de zichtbare uitstulping van het trottoir nog aanwezig is met parkeermeter. Als de wegbeheerder echt wil dat er niet meer geparkeerd wordt moet hij ook de witte klinkers weghalen zodat de parkeervakken niet meer herkenbaar zijn.
Al met al in dit geval een zeer onduidelijke verkeerssituatie.
Wellicht dat u met goede foto's van de sitiuatie de bekeuring met succes zou kunnen aanvechten.

Terug naar “Archief Stel uw vraag als Gast”